Porsche Diesel

Vom Volkswagen zum Volksschlepper

 

Boer Tinus uit King Coke kan een fijn staaltje techniek wel waarderen. Zijn wietguldens stopt hij graag in nieuwe technische hoogstandjes voor zijn kwekerij of voor zijn glimmend gouden SM-kelder. Maar zijn grootste liefhebberij is toch wel een prachtig staaltje Duitse techniek: de Porsche Diesel.

 

Even een kleine terugblik op zijn ontstaansgeschiedenis:

Als Hitler zijn brein niet zoveel had moeten inspannen om de ondergang van het Jodendom te realiseren en als hij niet al zijn tijd had gestoken in het bedenken van krankzinnige aanvals- en verdedigingstechnieken voor zijn Wehrmacht, Luftwaffe en Schutzstaffel dan had hij de wereld misschien nog meer mooie dingen kunnen brengen dan alleen de Autobahn en de Kever.

Hoewel; één prachtuitvinding heeft hij de wereld toch maar mooi gegeven. Helaas is hij pas ruimschoots na Hitlers dood in productie gegaan: de Porsche Volksschlepper. Door de naam lijkt hij een plekje in menig Gooische parkeergarage naast de gangbare 911 of Boxster te verdienen. Maar nee; het is geen prachtige sportauto met typisch stuurgedrag. De Volksschlepper is een tractor.

Professor Ferdinand Porsche had namelijk al lange tijd interesse in landbouwtechnieken. Na de Eerste Wereldoorlog - toen het grootste gedeelte van Europa nog werkte op de boerderij - zag Porsche er wel brood in om een voertuig op de markt te brengen die de ossen en paarden op het land zou vervangen. Toen hij zijn eerste zelfstandige onderneming opzette, vernoemd naar zichzelf, was het inmiddels 1937 en éne Adolf H. had het voor het zeggen in Duitsland. Toen Porsche zijn plan presenteerde zette Adolf meteen Robert Ley aan de slag. Robert Ley had even daarvoor de Volkswagen op de weg weten te zetten. Niet de minste in het Derde Rijk dus.

Deze Ley zag zijn kans schoon om zijn woon-werkverkeer drastisch in te korten en beval Porsche een fabriek in Ley’s woonplaats neer te zetten. In Waldbröl zouden jaarlijks 300.000 tractors van de band moeten rollen. Maar de Duitse industrie kreeg het in die tijd steeds drukker met andere zaken en dus duurde het tot 1949 tot de eerste Volksschlepper daadwerkelijk werd gebouwd.

 

In totaal rolden er alsnog 120.000 van de band. Een gerestaureerde Porsche Diesel brengt in Amerika al gauw $ 15.000 tot $ 35.000 op.

 

Bron: Stasher en Vom Volkswagen zum Volksschlepper